hvordan lykkes på eksamen, eksamenstips

Seks tips til umotiverte studenter

Seks tips til umotiverte studenter

Opplever du sviktende motivasjon når det gjelder studiene? I denne artikkelen ser vi nærmere på noen tips som forhåpentligvis kan hjelpe. Det skal ikke alltid så mye til, selv om situasjonen tidvis kan virke overveldende

  1. Ha fokus på mestring fremfor prestasjoner

Målorientering handler om motivasjon og hvordan enkeltindivider definerer suksess. En som er mestringsorientert er først og fremst opptatt av å lære, og tenker at det alltid er rom for utvikling. En som er prestasjonsorientert er mer opptatt av å få bekreftet kompetansen sin av andre.

Forskning viser at det kan være fordelaktig å være mestringsorientert. Dette gjelder spesielt i perioder med dårligere prestasjoner eller nederlag. Mestringsorienterte er nemlig mer utholdende, og gir ikke så lett opp. Denne egenskapen kan styrkes av å oppsøke mestringsorienterte miljøer. Slike miljøer har mer fokus på samarbeid enn individuelle prestasjoner. I tillegg kan det hjelpe og sette seg personlige mål uten å sammenligne seg med andre.

  1. Ta kontrollen over studiene

Den såkalte selvbestemmelsesteorien sier at opplevelsen av autonomi, kompetanse og tilhørighet er viktig for å opprettholde ens indre motivasjon. Autonomi dreier seg om opplevelsen av kontroll og medbestemmelse. Tilhørighet handler om at vår tilstedeværelse betyr noe for fellesskapet.

Blant annet antyder forskning at lærerstyrte aktiviteter (som forelesninger) kan gi dårligere læringsutbytte enn selvstudier. Det er viktig for studenten å føle faglig tilhørighet og autonomi, og selvstudier er noe som kan bidra til dette. De to neste tipsene dreier seg om hvordan du kan anvende selvbestemmelsesteorien for å øke motivasjonen.

  1. Sørg for god struktur og orden

Det er naturligvis kjekt å ha oversikt over oppgaver, lesestoff og annet som er vesentlig for studiene. Like viktig er det at god struktur og orden også gir en følelse av kontroll. I tråd med selvbestemmelsesteorien vil dette kunne bidra til økt motivasjon. I det motsatte tilfelle, kan rot og manglende oversikt bidra til mer stress og dårligere læringsutbytte. I artikkelen 10 gode studietips for studenter, vil du få flere gode tips som angår organisering.

  1. Finn en kollokviegruppe

Å studere mutters alene kan være både krevende og ensomt. En kollokviegruppe kan bidra til en langt hyggeligere ramme rundt læringen. Selvbestemmelsesteorien sier dessuten at den sosiale faktoren i seg selv kan bidra til økt motivasjon. Når man opplever tilhørighet, og at ens tilstedeværelse betyr noe for fellesskapet, vil motivasjonen naturlig styrkes. Dessuten er det jo også slik at flere hoder tenker bedre enn ett. Så gjelder det bare å finne en kollokviegruppe der mestring – ikke prestasjoner – står i fokus.

  1. Lær deg Pomodoro-teknikken

På 80-tallet var en student misfornøyd med sin egen effektivitet når det gjaldt studiene. Han tok derfor en tidtaker fra kjøkkenet, og bestemte seg for å jobbe i 25 minutter, før han tok en pause på 5 minutter. Denne metoden, som ble utviklet av italieneren Francesco Cirillo, er i dag kjent som Pomodoro-teknikken. Navnet kommer av at tidtakeren var formet som en tomat. Derav navnet “pomodoro”, som betyr tomat på italiensk. Teknikken har i dag blitt popularisert over store deler av verden, og brukes av både bedrifter, studenter og andre.

Slik bruker du Pomodoro-teknikken:

  • Lag en liste over dagens oppgaver og gjøremål, sortert etter prioritet.
  • Jobb med én oppgave av gangen. Begynn med oppgaven som er høyest prioritert.
  • Under arbeidsøkten skal du kun jobbe. Slå av varsler på telefon og PC, slik at du ikke blir forstyrret.
  • Når en økt er ferdig, skal du ta en kort pause på 5-10 minutter.
  • Når en oppgave er ferdig, skal den strykes ut fra lista. Da ser du at arbeidet skrider fremover, og du får en følelse av progresjon.
  1. Bruk visualisering

Visualisering er en mental øvelse der man forestiller seg noe som har skjedd, eller vil skje. Som regel ser man for seg noe positivt. Øvelsen er nemlig knyttet tett opp mot positiv psykologi. Visualisering er en av de mest benyttede mentale øvelsene blant toppidrettsutøvere, og dét er ikke uten grunn. Studier har nemlig vist at visualisering kan forbedre motivasjon og konsentrasjon, samt redusere angst.

Teknikken virker fordi nevronene (signalbærerne) i hjernene våre tolker de indre bildene som en ekte hendelse. Hjernen genererer dermed impulser som forteller nevronene at de skal oppføre seg som om hendelsen faktisk inntreffer. På den måten skapes en ny nevral vei, som gjør at kroppen blir mer positivt innstilt til den fremtidige hendelsen. Dette kan blant annet bety at man går hendelsen i møte med mindre angst.

Det finnes to ulike former for visualisering. Disse kan anvendes til hvert sitt distinkte formål, men for best effekt bør de brukes sammen. Den første metoden, kalt outcome visualization, handler om å forestille seg at man oppnår et bestemt mål. Den andre metoden, kalt process visualization, handler om å forestille seg alle de nødvendige handlingene som kreves for å oppnå målet.

Slik visualiserer du:

  • Finn et rolig sted og en behagelig sittestilling. Lukk øynene.
  • Se for deg de ønskede utfallene av en fremtidig hendelse, for eksempel et strålende resultat på en masteroppgave. Desto flere detaljer du kan hente frem, desto bedre.
  • Det er viktig å hente frem positive følelser relevant til det du ser for deg. Mentale bilder i seg selv gjør ikke stort. Hent frem følelser av glede, lettelse og mestring idet du mottar resultatet på oppgaven.

Om forfatteren

Artikkelen er sponset av Robin Johansen, ved Telemark Skilt AS.

 

Skrevet av

Studieweb.no

Denne artikkelen er skrevet av teamet bak Studieweb.no. Vi håper du får bruk for tipsene våre gjennom studietiden.